Peran Komunitas Kreatif dalam Pengembangan Pariwisata Budaya di Situs Megalitikum Gunung Padang
DOI:
https://doi.org/10.5614/jpwk.2013.24.1.5Abstract
Gunung Padang adalah salah satu cagar budaya yang berada di Kabupaten Cianjur. Situs ini masih dalam tahap perencanaan destinasi wisata. Namun jumlah kedatangan pengunjung meningkat tajam dari tahun 2010. Pengunjung yang mendatangi situs ini mempunyai tujuan yang berbeda-beda, mulai dari melakukan ritual kepercayaannya sampai pengunjung yang hanya ingin tahu bentuk situs ini. Salah satu stakeholder yang membawa pengunjung dating ke Gunung Padang adalah komunitas kreatif. Komunitas kreatif ini mengembangkan produk wisata yang berbeda sesuai dengan target peserta tur tersebut. Komunitas kreatif ini mengadakan tur ke situs Gunung Padang namun situs tersebut masih dalam tahap perencanaan. Belum matangnya perencanaan pariwisata di wilayah ini, kemungkinan kerusakan pusaka budaya yang menjadi daya tarik pariwisata budaya itu sendiri. Komunitas kreatif memiliki peran dalam pengembangan pariwisata budaya namun belum teridentifikasi. Peran ini perlu diidentifikasi karena dapat menjadi potensi dalma pengembangan pariwisata budaya Situs Gunung Padang itu sendiri.
Kata Kunci: pengembangan pariwisata, pariwisata budaya, komunitas kreatif, stakeholder, Gunung Padang
Mount Padang is one of the cultural heritage that is in Cianjur. The site is still in the planning stages tourist destinations. However, the number of visitor arrivals increased sharply from 2010. Visitors who come to this site have different purposes, ranging from performing a ritual belief to visitors who just want to know the form of this site. One of the stakeholders that take visitors come to Mount Padang is a creative community. This creative community to develop tourism products that differ according to the target audience of the tour. This creative community toured Mount Padang site but the site is still in the planning stages. Immaturity of tourism planning in the region, the possibility of damage to cultural heritage tourism is the main attraction of the culture itself. Creative community has a role in the development of cultural tourism has not been identified yet. This role needs to be identified because of the potential of cultural tourism development Dalma Mount Padang site itself.
Keywords: development of tourism, cultural tourism, creative community, stakeholders, Mount
Padang
Downloads
References
Ahimsa-Putra. (2004). Pariwisata Indonesia vol. 4: Pariwisata Budaya dan Budaya Pariwisata. Florida, R. (2002). The Rise of Creative Class. Cambrigde: Basic Books.
Goeldner, C., & Ritchie, J. R. (2003). Tourism Principles, Pracices and Philosophies. New Jersey: John Wiley & Sons.
Hanan, Himasari. "Building Creative Communities Intelligently." Artepolis 2: Creative Communities and The Making of Place. Bandung: ITB, 2010. E-2 - E-9.
Indrarajasa, Susanti Widiastuti. "Making Place - Collaboration between The Developer and Creative Community in BSD City." Artepolis 3: Creative Collaboration and The Making of Place, Leraning from Creative Experience. Bandung: ITB, 2011. 293 - 302.
McKercher, B., & du Cros, H. 2002. Cultural Tourism : The Partnership Between Tourism and Cultural heritage Management. New York: The Haworth Hospitality Press.
Rencana Induk Pengembangan Pariwisata Daerah Kabupaten Cianjur Jawa Barat
Richards, G. and Wilson J. (2006) Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?, Tourism Management, 27, 6, 1408 - 1413.
Soeriaatmaja, A. R. (2005). Peran Penataan Ruang Tapak pada Pengembangan Pariwisata Budaya Tradisional. Dalam M. P. Gunawan, Pariwisata Budaya dan Budaya Pariwisata. Bandung: Institut
Teknologi Bandung.
Suranti, R. (2005). Pariwisata Budaya dan Peran Serta Masyarakat. Dalam Pariwisata Indonesia: Pariwisata Budaya dan Budaya Pariwisata. Bandung: Bandung Institute Technology.
Sutinah, & Suyanto, B. (2005). Metode Pendekatan Sosial: Berbagai Alternatif Pendekatan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Timothy, D. J., & Nyaupane, G. P. (2009). Cultural heritage and Tourism in Developing World: A Regional Perspective. Taylor & Francis.
Undang- Undang No. 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan
Warpani, S. P. (2006). Pariwisata dalam Tata Ruang Wilayah. Bandung: Penerbit ITB.
Website Resmi ICOMOS. http://www.icomosictc.org/ (diakses Februari, 2012) Yoeti, O. A. 2007. Perencanaan dan Pengembangan Pariwisata. Jakarta: PT. Pradnya Paramitha.
Yoeti, O. A. (2007). Perencanaan dan Pengembangan Pariwisata. Jakarta: PT. Pradnya Paramitha
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Manuscript submitted to JRCP has to be an original work of the author(s), contains no element of plagiarism, and has never been published or is not being considered for publication in other journals. The author(s) retain the copyright of the content published in JRCP. There is no need for request or consultation for future re-use and re-publication of the content as long as the author and the source are cited properly.