POTENSI KINETIC TYPOGRAPHY SEBAGAI MEDIA INFORMASI
DOI:
https://doi.org/10.5614/jkvw.2019.10.2.2Abstract
Seiring dengan munculnya berbagai media komunikasi baru dan kebutuhan akan media digital yang terus meningkat, muncul suatu bentuk karya tipografi baru yaitu dalam bentuk kinetic typography. Menurut Hostetler, kinetic typography adalah kombinasi antara tipografi dan gerak (motion) atau biasa juga disebut sebagai typographic animation [2]. Peran tipografi (huruf) sebagai alat komunikasi tentunya tidak dapat dipungkiri lagi. Akan tetapi, dirasa perlu untuk mengkaji lebih jauh bagaimana tipografi bila diadaptasi dalam bentuk digital dan bertransformasi dalam bentuk time-based media. Dalam jurnal ini akan dibahas bagaimana potensi dari kinetic typography sebagai media informasi dengan mengintegrasikan beberapa teori untuk dapat diambil kesimpulan.
References
Turgut, O.P., 2012. Kinetic Typography in Movie Title Sequences. Procedia: Social and Behavorial Sciences 51 (2012) 538-588.
Hostetler, S. C. (2006). Integrating Typography and Motion in Visual Communication [online]. Available from: http://www.units.muohio.edu/codeconference/papers/papers/SooHostetler 2006%20iDMAa%20Full%20Paper.pdf [Diakses pada 04 April 2019]
Van Leeuweun, T., Djonov, E., (2015). Notes Towards a Semiotics in Kinetic Typography. Routledge: Social Semiotics Vol. 25, No. 2, 244-253.
Brownie, B. (2007). One Form Many Letters: Fluid amd Transient Letterform in Screen Based Typographic Artefacts. Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 1(2), 1- 10.
Brando, J.A. 2015. Motion Graphics Ergonomics: Animated Semantic System, for Typographical Communication Efficiency. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2015)
Forlizzi, J., J. Lee, and S. Hudson. 2003. "The Kinedit System: Affective Messages Using Dynamic Texts." Proceedings of the CHI 2003 Conference on Human Factors in Computing Systems, 377-384.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Wimba jurnal Komunikasi Visual and KK Komunikasi Visual & Multimedia Fakultas Seni Rupa dan Desain Institut Teknologi Bandung as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Wimba jurnal Komunikasi Visual and KK Komunikasi Visual & Multimedia Fakultas Seni Rupa dan Desain Institut Teknologi Bandung and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Wimba jurnal Komunikasi Visual are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
Firmanda Satria. M.Ds (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Wimba: Jurnal Komunikasi Visual KK Komunikasi Visual & Multimedia Fakultas Seni Rupa dan Desain Institut Teknologi Bandung
Jl. Ganesha 10
BANDUNG 40132
Tel / fax : 0222516567 / 0222516567
Email: jurnalwimba@gmail.com